A MANERA D'AUTOPRESENTACIÓ


Fer d'historiador condiciona la manera de veure les coses. Tot, o gairebé tot, ho passes per un mateix sedàs, el del temps. El passat et fascina i t'apassiona, d'una manera que sovint els que t'envolten no acaben d'entendre. A vegades, m'he preguntat quin itinerari se segueix per esdevenir historiador, en el sentit de quin és l'itinerari que mena a l'ofici d'historiador. En el meu cas, al cap dels anys, em sembla que ha estat aquest que us presento aquí.



ESDEVENIR HISTORIADOR
Sóc fill de Tona (Osona), on vaig néixer el 1968. Des de fa molts anys visc a mig camí entre el meu poble nadiu i Barcelona. Recordo que ja de ben petit, devia tenir uns deu o onze anys, em vaig interessar per la Història. Sempre parava l'orella quan algú venia a casa i explicava alguna experiència que havia viscut durant la Guerra Civil. Aleshores les generacions que l'havien patida en la seva joventut o en la primera maduresa eren gent que voltava els seixanta-cinc anys. D'aquestes converses, que jo escoltava sense dir res, em ve, em sembla, la meva passió per la història. D'aquestes converses i de les incomptables visites a monuments que vaig fer amb els meus pares i germans quan érem petits. Allí devia agafar el "mal de la pedra", que encara m'acompanya. En la meva adolescència ja tenia clar que volia estudiar Història, encara que els professors d'institut no m'ho aconsellaven. Em vaig matricular, però, a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona. Recordo que aleshores la universitat era molt massificada. Però s'hi podia aprendre, si pencaves i t'autoexigies. Alguns dels professors eren molt bons. Jo volia ser arqueòleg -fins i tot havia participat en camps de treball d'arqueologia a l'estiu- però al segon any vaig optar per canviar d'especialitat i esdevenir alumne del Departament d'Història Medieval, Paleografia i Diplomàtica. Aleshores vaig començar a anar a l'Arxiu Episcopal de Vic, primer de la mà d'un company d'estudis una mica més gran que jo, en Josep M. Masnou (que anys després seria ordenat sacerdot). Al cap de pocs mesos de sovintejar aquest arxiu, se'm va manifestar la miopia... Allà vaig saber de l'existència d'un capbreu (una espècie de recull de confessions dels vassalls al seu senyor) de la població d'Aiguafreda dels anys 1669-70. Que em va servir de base per presentar-me al Premi "Aiguafreda" d'Investigació i guanyar-lo el 1988.

EL CONTACTE AMB EL MÓN EDITORIAL I ALTRES COSES
El setembre de 1990, quan estava a punt de començar el darrer curs, vaig rebre una trucada d'una professora: la Mercè Aventín. Em demanava si estava disposat a treballar en una editorial, que estava buscant un estudiant de darrers cursos. I d'aquesta manera vaig entrar a Enciclopèdia Catalana. Durant mig curs vaig treballar vuit hores al dia i després me n'anava a la facultat a acabar les assignatures que em quedaven. Em van contractar com a redactor de l'obra Catalunya romànica. Allà vaig conèixer l'Antoni Pladevall, mossèn Pladevall, que n'era el director. Aquells anys a l'Enciclopèdia, fent aquesta obra, van ser una mena de segona carrera. Cada dia s'aprenien coses: d'història, d'arqueologia, d'arquitectura, de geografia, de llengua catalana... Vaig redactar moltíssims articles, i en vaig revisar centenars i centenars (milers, diria). Les converses amb en Pladevall també eren sempre una lliçó. Ens parlava de la seva relació amb Ramon d'Abadal, el Dr.Junyent, Max Cahner, el professor Genicot de la Universitat de Lovaina, de com va recórrer tot Catalunya amb Català-Roca per redactar Els monestirs catalans, etc. També recordo perfectament les visites del Sr. Joan Ainaud quan vam fer el volum dedicat a Barcelona. I d'altres medievalistes que treballaven en aquesta obra tan important. En acabar-se, el 1998, vam fer un volum colofó: Del romà al romànic, que van codirigir en Pere de Palol i l'Antoni Pladevall. Fent aquell volum vaig entrar en contacte amb molts arqueòlegs i vaig aprendre moltíssim sobre el món romà tardà i el primer cristianisme.

En aquest moment vaig començar a fer els cursos de doctorat a la Universitat de Barcelona i el 2001 obtenia el Certificat de Suficiència Investigadora (el que ara seria un màster).
El treball d'investigació que vaig redactar el segon curs -La parròquia de Sant Julià de Vilatorta després de la Pesta Negra- va guanyar el 2001 el Premi "Plana de Vic" que atorga el Patronat d'Estudis Osonencs. Es va publicar el 2004.
L'any 2000, a Enciclopèdia Catalana mateix, vaig passar a ser redactor en cap de l'obra L'art gòtic a Catalunya, una gran col·lecció de deu volums dedicats a l'art gòtic català, que van començar a aparèixer el 2002. En Pladevall també va ser-ne el director i es pot dir que la vam gestar des de zero i una mica al nostre gust. Com és corrent en iniciatives d'aquesta mena, tan ambicioses, el part dels volums va ser lent, però finalment l'obra es va completar el 2009. Fent L'art gòtic a Catalunya -essent com era redactor en cap- em vaig trobar amb tota mena de problemes que va caldre superar. No va ser fàcil. També vaig conèixer tots els màxims especialistes en gòtic català (la majoria, professors universitaris, directors de museus, estudiants de doctorat, etc): el nivell dels continguts era molt alt, molt més que a la Catalunya romànica. I com en el primer cas, vaig aprendre molt i de tot: d'història de l'art, de llengua, d'arquitectura, d'urbanisme, i fins i tot de disseny gràfic, de retoc de fotografies... Com en una espècie d'embut, tot passava per mi: des dels primers originals fins el vistiplau perquè el llibre fos imprès. Fent el Gòtic vaig fer una cosa que no havia fet abans: portar també la gestió de l'obra, d'una obra de 3.604 pàgines. I sobretot vaig haver de tenir paciència, molta paciència i mà esquerra.

A banda de la meva vida estrictament laboral, durant tots aquests anys ha estat un no parar: he publicat articles i alguns llibres (alguns són encara inèdits, com el que m'encarregà sobre la parròquia de Vilamirosa el Sr.Gaspar Roca, propietari d'origen català del diari El Vocero de Puerto Rico), he fet conferències, he estat editor o he participat en l'equip de redacció de publicacions locals, he participat activament en la vida cultural de la comarca d'Osona (a través de la Colla Sardanista Riallera) i del meu poble, etc.
En els darrers anys m'he interessat també per temes d'història contemporània, que s'aparten cronològicament del període en el qual jo m'havia especialitzat, però que han estat tot un descobriment. Gairebé per casualitat vaig començar a aplegar material per a l'estudi d'un assassinat comès a l'inici de la Guerra Civil i d'aquí vaig passar a fer la biografia durant la guerra del cèlebre milicià Vicenç Coma Cruells, el Coix del carrer de Gurb. Aquests últims anys he combinat tant estudis d'història medieval com estudis sobre els segles XVIII, XIX i XX, la qual cosa m'ha demostrat que la divisió acadèmica en edats és una pura convenció.
La meva nova vida d'historiador i redactor editorial freelance a partir del 2010 també m'ha permès encetar altres camins, com ara el de fer de comissari, documentalista i editor d'exposicions. Una feina que té molts punts de contacte amb les tasques editorials.


dilluns, 10 de juny del 2013

LA TOSSA DE MONTBUI. UN CASTELL DE L'ANY 1000 A LA FRONTERA AMB AL-ANDALUS







El conjunt monumental de la Tossa de Montbui (Santa Margarida de Montbui, Anoia) constitueix un exemple molt rellevant de vilatge alt medieval encimbellat. En plena antiga marca o frontera amb Al-Andalus, ocupa el darrer contrafort de la serra de Miralles, un indret des del qual es domina tota la conca d'Òdena. Al capdamunt del turó s'aixeca un castell de poc abans de l'any 1000 i vora seu l'antiga església parroquial de Sant Maria de Montbui, un temple d'estil romànic llombard datat del principi del segle XI. Fins a la punta del turó s'estén un pla llarguerut, de fàcil defensa gràcies als espadats i que sens dubte va acollir en els segles X i XI un petit poble o nucli habitat, ara desaparegut.  Al bell mig hi ha una cisterna. La Tossa és un castell refugi molt semblant als d'Olèrdola o Tona.




Una situació estratègica excepcional
Al segle X la conca d'Òdena era una de les portes d'entrada a Catalunya, una terra de pas solcada per d'alguns dels camins que des de la frontera amb Al-Andalus permetien l'accés a l'interior dels comtats. Moltes de les ràtzies d'Almansor i d'Al-Malik van penetrar a Catalunya per aquí, bé per dirigir-se cap al Bages, per atacar Manresa, bé per seguir el curs del riu Anoia fins a Martorell per, finalment, arribar a les envistes de la ciutat de Barcelona. En el darrer atac andalusí al cor de Catalunya, del 1114, la tropes almoràvits seguiren la mateixa ruta.
Des de la Tossa es controlava perfectament el territori de la Conca i les diferents vies que la travessaven, i s'albiraven també totes fortaleses veïnes, que, plegades, conformaven una malla molt densa amb l'objectiu de defensar la marca.


Façana de llevant de la torrassa


El castell
El castell de Montbui és un dels més antics de l'Anoia. Tenim notícies del seu terme des del 937 i de la fortalesa des del 960. L'actual construcció és una mica més tardana, feta a instàncies del bisbe de Vic Fruià, senyor del lloc, entre el 972 i el 993. De la fortalesa del segle X en resta, fonamentalment, un torrassa, un interessantíssim edifici, únic a Catalunya per la seva antiguitat i tipologia. És de planta rectangular, d'uns 15 m de llargada per 9 m d'amplada, de planta baixa, pis o aula principal, i terrassa superior, aquesta darrera no conservada. Presenta la singularitat que els seus quatre angles són roms, cosa que en millorava les condicions de defensa: enfortia l'estructura de l'edifici contra qualsevol impacte d'un projectil i n'evitava els angles morts. Era un edifici pensat per fer-hi residència, no una simple torre de defensa. Els seus constructors probablement s'inspiraren en els palaus urbans de comtes i bisbes d'aquell mateix moment. Es creu que el portal originari es correspon a l'obertura que es desclou a la façana de llevant, a l'altura del primer pis.


Façana nord de la torrassa, amb un gran finestral o porta

El castell, però, no es limitava a aquesta torrassa, ocupava una superfície molt més gran. Al vessant nord del turó, a pocs metres de la torrassa, hi ha vestigis d'una muralla que deu correspondre a un tram del que havia estat un ampli recinte jussà, ara desaparegut.


La muralla del recinte jussà


L'església
Igual d'interessant és l'església parroquial de Santa Maria. És un temple de planta basilical, de tres naus, construït en els primers decennis del segle XI, encara que algun autor considera que ja va ser començat al final del segle X. Les naus, cobertes amb voltes de canó, estan separades per arcs de mig punt que es recolzen sobre columnes cilíndriques amb capitell i àbac, excepte el tram de més a ponent, en què hi ha pilars rectangulars. Sengles absis semicirculars, amb la típica decoració del romànic llombard, d'arquets cecs i bandes, capcen les naus, aixoplugades per una teulada de lloses a dos vessants. L'actual porta de la façana de migdia data del segle XV o XVI i substitueix la primitiva. 


Interior del temple


Els absis, amb la típica decoració llombarda 

Al final del segle XVI s'afegí al cantó nord una capella lateral dedicada al Roser i al segle XVII, sobre el mur de ponent, un campanar d'espadanya de grans dimensions, que dóna a l'església un perfil molt característic.


Nau lateral de migdia


La gran espadanya sobre el mur de ponent

Una imatge de la Mare de Déu, sota l'advocació de Nostra Senyora de Gràcia, presideix l'altar major. La peça actual és una obra de l'escultor Àlex Masalles, que substitueix la imatge anterior, robada el 2004. Aquesta, al seu torn, era resultat de la profunda restauració que l'escultor vigatà Pere Puntí va fer de l'antiga -una talla gòtica del final del XIII o principi del XIV- després de la Guerra Civil.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada